قطعات مکانیکی این مزیت را نسبت به قطعات الکتریکی دارند که در صورت بروز اختلالی در یکی از بخشها، آن را با صدایی خاص یا اخلال در عملکرد مناسب مجموعه که به راحتی برای راننده محسوس است به شما میفهمانند و بدین ترتیب از عملکرد نادرست آن اطلاع می یابید.
گیربکسها با توجه به نیاز دائمی به گشتاور و سرعت های متفاوت در حالات مختلف رانندگی پدید آمدند و از طرفی به دلیل عدم تسلط اکثر رانندگان به تعویض دنده (مخصوصا در گیربکس های معمولی و دنده دستی)در حالات بهینه موتور و گیربکس که موجب استفاده از حداکثر توان موتور و گیربکس می شود این عضو اساسی خودرو به مرور با مشکلات عدیده ای رو به رو می شودولی از آنجایی که تعمیر آنها، هزینه و زمان زیادی میطلبد،لازم است توجه ویژهای نسبت به آنها نشان داده شود تا از هزینه های گزاف به خاطر بی توجهی جلوگیری شود.حال به توضیح برخی از علائم خرابی در گیربکس معمولی و اتوماتیک می پردازیم.
1. دنده به خوبی جا نمی رود
در گیربکس های معمولی(گیربکس پراید،گیربکس پژو،گیربکس تیبا،گیربکس 206تیپ2،گیربکس 206تیپ5،گیربکس سمند) جا نرفتن دنده در خوش بینانه ترین حالت ناشی از خرابی سیم کلاچ و کمبود واسکازین در گیربکس دستی و در بدبینانه ترین حالت ناشی از خرابی دنده برنجی و یا معیوب شدن دیسک و صفحه در گیربکس معمولی و گیربکس دنده ای است که اگر دنده ها در حالت خاموش به خوبی جا برود و با روشن کردن خودرو دنده دیگر جا نرود این حالت نشان از خرابی دیسک و صفحه و اگر در هر دو حالت روشن و خاموش بودن موتور دنده جا نرود نشان از خرابی دنده برنجی هاست.البته وقوع این مشکل در هر مرحلهای وجود دارد چه در شروع حرکت و چه در هنگام تعویض دنده در سرعتهای بالاتر در صورت نیاز به مشاوره رایگان و اطلاع از خرابی گیربکس خودروی خود به وب سایت بیمارستان خودرو مراجعه کرده تا از هزینه های تعمیرات و قیمت گیربکس های استوک اروپایی مطلع شوید.
2. بوی سوختگی و رنگ سوختگی در روغن گیربکس اتوماتیک
رنگ قرمز، شفافیت و بوی شیرین، از نشانههای روغن گیربکس اتوماتیک مناسب است.
حس کردن بوی سوختن روغن گیربکس، به اندازه عطر خودش شیرین نیست و خبر از بروز مشکلی چون داغی شدید گیربکس شما میدهد که می تواند ناشی از عدم تعویض به موقع روغن و یا عدم کارکردن مناسب سیستم خنک کننده گیربکس اتوماتیک باشد.
البته این اتفاق می تواند ناشی از پایین بودن سطح روغن که خود باعث سوختن صفحات و پایین آمدن شتاب خودرو می شود نیز باشد و از طرفی باید در انتخاب نوع روغن نیز به شدت دقت نمود و علاوه بر مطالعه دقیق دفترچه راهنمای خودرو با توجه به وجود روغن های تقلبی تعویض روغن را تنها در مراکز معتبر و با دریافت فاکتور رسمی و تنها به وسیله دستگاه شستشوی گیربکس اتوماتیک انجام دهید تا روغن به طور کامل تخلیه و تعویض شود.
(( تعویض روغن و شستشوی گیربکس اتوماتیک با دستگاه ))
3.شنیدن صدای غیر طبیعی در تعویض دنده ها
همه ما صدای خاص گیربکس در هنگام تعویض دنده را شنیده ایم و با آن آشنا هستیم. بنابرین هرگونه صدای متفاوتی، به راحتی تشخیص داده میشود و لازم است که مورد توجه قرار بگیرد.
وجود چنین صدایی به مانند مشکلات قبلی، میتواند ناشی از کثیفی یا عدم تنظیم مقدار روغنگیربکس باشد و احتمالا با چک کردن آن برطرف میشود. پس به یاد داشته باشید که تنها روغن موتور نیست که تنوع بالایی در بازار دارد و لازم است که در انتخاب روغن گیربکس مناسب نیز، دقت کافی نشان دهیدتا از بروز مشکلات بزرگتر جلوگیری کنید.
هرچند که این تنها احتمال ممکن نیست و به گوش رسیدن چنین صدایی میتواند خبر از مشکلی بزرگتر بدهد؛ سایش و خوردگی قطعات. این اتفاق زمانی رخ میدهد که قطعات در حال حرکت، بخشهای دیگری را نیز به حرکت وامیدارند. چنین مشکلی سبب خوردگی و سایش قطعات شده و خرج زیادی را روی دستتان میگذارد. پس لازم است که با شنیدن هر صدای نامعمولی از گیربکس، به تعمیرکار خود مراجعه کنید.
4.اصطلاحا دنده بیرون میزند
گیربکسها به گونهای تنظیم شده اند که در دنده تنظیم شده توسط شما باقی بمانند و یا در صورت اتوماتیک بودن گیربکس به دستور کامپیوتر و بر اساس دور موتور و شرایط جاده، تعویض دنده صورت می گیرد. بنابرین بیرون زدن خودبخود دنده، یک اتفاق نامعمول است و دلایل خاصی دارد.چنین چیزی در بهترین حالت، نگران کننده و در بدترین حالت شدیدا خطرناک است؛ چراکه به هنگام گاز دادن برای سبقت گرفتن یا جلوگیری از تصادف، اختلال در سیستم گیربکس آخرین چیزی است که آرزویش را میکنید! البته که این ایراد در گیربکس های دستی و اتوماتیک دلایل متفاوتی دارد که از حوصله ی این بحث خارج است و عزیزان می توانند جهت مشاوره رایگان با متخصصان اتوماتیک کار تماس بگیرند(تماس با اتوماتیک کار) و مشاوره های لازم را دریافت نمایند.
5. کلاچ شل شده و به حالت قبل برنمی گردد
چنین مشکلی بیشتر در گیربکسهای دستی به وقوع میپیوندد و عبارت است از عدم آزاد شدن صفحه کلاچ علیرغم فشار دادن پدال آن توسط راننده. بدین ترتیب راننده نمیتواند دنده عوض کند؛ چراکه کلاچ آزاد نشده است و همچنان در امتداد موتور میچرخد. چنین حالتی از طریق صدای خر خر” و خورد شدن ناشی از عدم جا رفتن دنده، قابل تشخیص است.
هرچند که خوشبختانه در بسیاری از موارد مشکل چندان جدی نیست و هزینه زیادی در پی ندارد یا اینکه اقلا در مقایسه با سایر مشکلات گیربکس، بی اهمیت است؛ چراکه در اکثر موارد، مشکل در پدال کلاچ است. پدال کلاچ هم همانند هر قطعه دیگری، به مرور فرسوده میشود که پارگی و عملکرد نامناسب کابل و اتصالات آن را در پی دارد. بدین ترتیب وقتی کابل یا اتصال بین پدال و دیسک کلاچ زیاد آزاد باشد، کلاچ اهرم کافی برای جدا کردن دیسک از فلایویل را در اختیار نخواهد داشت.
6. چک کردن چراغهای هشدار
در گیربکس های اتوماتیک روشن شدن چراغ های AT،در 206 اتوماتیک روشن شدن چراغ S&* ،در خودروی مزدا 323t،روشن شدن چراغ HOLD و .
نشانی از وجود مشکل در گیربکس های اتوماتیک هستند.
7. خرخر کردن یا لرزیدن
واکنش گیربکس دستی و اتوماتیک در برابر بروز هرگونه اختلالی متفاوت است. همانطور که قبلتر هم به آن اشاره کردیم، شنیده شدن صدای خر خر” به هنگام تعویض دنده در گیربکس دستی، خبر از وجود مشکلی میدهد که یا در گیربکس است و یا به کلاچ مربوط میشود و در هر دو صورت هم نیاز به بررسی دارد.
ولی در گیربکسهای اتوماتیک، این صدا کمتر به گوش میرسد و لرزشی نامعمول در حین نعویض دنده، نشانه عملکرد نادرست گیربکس یا بخشهای مربوط به آن است که می تواند ناشی از خرابی شیربرقی ها،فرار روغن از اورینگ ها یا پکینگ ها باشد.بنابرین در صورت حس کردن هرگونه لرزشی،ضربه،تقه به هنگام تعویض دهنده،با متخصصان اتوماتیک کار تماس حاصل نمایید تا از مشاوره رایگان ما بهرهمند شوید.
8.صدای زوزه گیربکس
صدای زوزه معمولا در گیربکس های دنده معمولی به گوش میرسد که می تواند ناشی از خرابی بلبرینگ های گیربکسباشدکهدر اینصورت در تمامی دنده ها این صدا شنیده می شود. و یا ناشی از اصطلاحا کچل کردن دنده هاست که در اینصورت در بعضی از دنده ها این صدا شنیده شده و در بعضی از دنده ها این عیب رفع می شود.که در این حالت با تعویض چرخ دنده مربوطه ایراد به طور کامل رفع می شود.
جهت مطالعه مقالات علمی و آموزشی در زمینه خودرو به سایت اتوماتیک کار مراجعه فرمایید.
درباره این سایت