از علائم خرابی شیربرقی 206 اتوماتیک روشن شدن چراغ های S و * بر روی صفحه نمایشگر به حالت چشمک زن است.
در اکثر موارد روشن شدن چراغ های اس و برف با قرار گرفتن گیربکس در مد اضطراری همراه است.
مد اضطراری به حالتی گفته می شود که ECU،گیربکس را در حالت دنده 3 قرار داده تا امکان ادامه کار گیربکس تا رسیدن به تعمیرگاه و رفع عیب فراهم آید.
که بسیاری از رانندگان با کاهش یافتن شتاب اولیه خودرو و عدم تعویض دنده گیربکس متوجه عیب در سیستم گیربکس اتوماتیک یا قرار گرفتن در مد اضطراری می شوند.
این در حالی است که با خاموش و روشن کردن موتور این ایراد موقتا رفع شده و گیربکس به حالت عادی بر می گردد،تا دوباره چراغ های Sو*در فواصلی که اصلا قابل پیش بینی نیستند روشن شوند.
برخی از رانندگان ممکن است هر روز با این مشکل مواجه شوند و برخی ممکن است هفته هایی را بدون هیچ درد سری بین روشن شدن چراغ های Sو*طی کنند.
خطای شیربرقی تنظیم فشار،خطای شیربرقی تورک کانورتور و خطای تنظیم فشار
خطای تنظیم فشار وقتی ثبت می شود که ECU بین فشار محاسبه شده و فشار واقعی(فشار معیار ثبت شده در ECU)اختلافی را حس کند.
این اختلاف فشار معمولا در اثر فرار روغن در داخل گیربکس اتفاق می افتد.که می تواند ناشی از فرسودگی قطعات مکانیکی،اورینگ ها،عدم آب بندی شیربرقی با بلوک هیدرولیکی وباشد.به هر حال بیشترین دلیل ثبت خطای شیربرقی ناشی از فرار روغن در گیربکس اتوماتیک است.
فرار روغن احتمالات زیادی دارد که باید یک به یک چک شوند تا به ایراد اصلی پی ببریم.
برای پی بردن به ایراداصلی فرار روغن در گیربکس اتوماتیک همانند یک الگوریتم احتمالات زیر را به ترتیب چک می کنیم.
1-سطح مایع انتقال قدرت(سطح روغن گیربکس اتوماتیک)
میزان سطح روغن موجود در گیربکس اتوماتیک را چک کنید و درصورت نیاز مقدار آن را اصلاح کنید. زیاد یا کم بودن مقدار روغن گیربکس اتوماتیک به یک اندازه برای گیربکس مضر هستند و باید حتما از تنظیم بودن سطح روغن مطمئن شویم.
علاوه بر مقدار روغن،کیفیت روغن گیربکس نیز باید مورد بررسی قرار گیرد ودرصورتی که روغن داخل گیربکس سیاه شده و بوی سوختگی می دهد و حاوی مواد فی،پلاستیکی و .می باشد حتما باید بطور کامل بادستگاه ساکشن گیربکس اتوماتیک تعویض شود.
((تعویض روغن گیربکس اتوماتیک با دستگاه))
البته روغن گیربکس در اثر کار کردن معمولا به رنگ سیاه در می آید و این خود به تنهایی دلیلی برای کثیفی و غیر قابل استفاده بودن روغن گیربکس نیست و حتما تشخیص کیفیت روغن گیربکس را به متخصصین امر بسپارید.
2-سنسور فشار
به کمک دستگاه دیاگ فشار خط اصلی انتقال روغن را بررسی کنید.
پارامتر های زیر را بصورت دقیق بررسی کنید.
فشار روغن را درحالت های N و Dبررسی کنید و با اعداد زیر مطابقت دهید:
در حالت Nفشار روغن باید بین2.4 تا 2.8 بار باشد.
در حالت درایو(D)فشار روغن باید بین 2.8 تا 3.1 بار باشد.
موتور را تحت بار در دور2200دور در دقیقه قرار دهید،در این حالت فشار روغن باید بین11.3 تا 11.7 بار باشد.
در صورت عدم تغییر فشار بر روی دستگاه دیاگ سنسور آلمینیومی یا سنسور فشار را مورد بررسی قرار دهید.
در صورتی که سنسور فشار معیوب باشد معمولا فشار ثابت 6.5barتوسط ECUثبت می شود.و این به معنی خرابی قطعه و ثبت خطای دائمی در ECUاست و تنها با تعویض قطعه مشکل حل می شود.
اگر همچنان هیچ مشکلی در طی مراحل بالا پیدا نشده تست مرحله ی 3 را انجام دهید.
3-تعویض شیربرقی(selonoid valve)
*شیربرقی تنظیم فشار و شیربرقی تورک کنورتور را تعویض نمایید.
*به هنگام تعویض شیربرقی حتما به طول پیچ های متصل به شیربرقی توجه نمایید تا با دیگر پیچ های بلوک هیدرولیکی جابه جا نشوند.
*پیچ های شیربرقی را تا 8NMسفت کنید.
*سلکتور انتخاب دنده را تنظیم نمایید.
*قبل از نصب کارتل حتما آهن رباها را برروی آن قرار دهید.
*سطح روغن گیربکس را تنظیم کنید.
*ECUگیربکس را به روز کنید.نسخه های قدیمی نرم افزار های نصب شده معمولا با شیربرقی های جدید که اصطلاحا به آنها بورگ وارنر(Borg Warner)نیز گفته می شوند سازگاری ندارند.
(تفاوت شیربرقی های قدیمی و شیربرقی های جدید در رنگ سوکت آنهاست.که رنگ سوکت شیربرقی های قدیمیبهرنگ کرم و رنگ سوکتشیربرقی های جدید به رنگ مشکی است.)
انجام عملیات بالا معمولا مشکل خطای شیربرقی را رفع می کند.در صورتی که مشکل همچنان پا برجاست انجام مراحل زیر را دنبال کنید.
((فروش گیربکس استوک 206اتوماتیک))
4-بدنه بلوک هیدرولیکی(که اصطلاحا به آن ساعت گیربکس نیز گفته می شود)را تعویض کنید.
5-کیت اورهال گیربکس را تهیه نموده و تعویض نمایید.
این مقاله در تاریخ 99.09.26توسط مهندس سعید معصومی مهر منتشرگردیده و هرگونه کپی برداری از آن تنها با ذکر نام سایت اتوماتیک کار مجاز است.
درباره این سایت